نکات قبل از طراحی سایت

دانستن یک سری نکات قبل از طراحی سایت رعایت و پیش بینی یک سری نیازمندی ها به شما کمک می کند هم در زمان و هم در انرژی صرفه جویی کنید.

دلیل بسیاری از شکست های پروژه های طراحی سایت عدم رعایت و بی توجهی به نکاتی است که بایستی قبل از شروع طراحی سایت صاحبین کسب و کار انجام دهند.

اولین قدم شناسایی نیاز های شما از سایت است و اینکه اطلاعات کافی از آنچه میخواهید در دست داشته باشید تا موارد مورد نظر را قبل از ارتباط با طراح سایت بدانید، این موضوع باعث می شود ضریب موفقیت شما بیش از بیش بالاتر رفته و شانس شما برا یموفقیت بیشتر شود.

نوع وب سایتی که میخواهید را شناسایی کنید.

شما باید بدانید نوع وب سایتی که مدنظر شماست چیست؟ و چه کارهایی باید برای شما انجام شود. معمولا  یک شرکت معتبر طراحی سایت

نیازها را به چند دسته تقسیم میکند که عبارتند از :

  • طراحی سایت شرکتی
  • طراحی سایت سازمانی
  • طراحی سایت پزشکی
  • طراحی سایت صنعتی
  • طراحی سایت فروشگاهی
  • طراحی سایت اختصاصی

معمولا برای طراحی سایت اختصاصی بایستی شما یک RFP از نیاز مندی های سایت مورد نظر خود تهیه کنید که عبارتند از  :

توضیح عملیات هایی که در سایت انجام می شود.

ساختار و منو بندی سایت

امکاناتی که بایستی در سایت شما باشد.

گروه های کاربری که بایستی در سایت باشد.

و هر آنچه نیازدارید را حتما ذکر نمایید.

گروه مشتریان خود را بشناسید

مشتریان خود را دسته بندی کنید شما باید بدانید گروه های  هدف مشتریان شما چه افرادی  هستند .دقیقا منظور من این است که بندانید به چه افرادی باید خدمات دهید از طریق سایت و چه کسانی باید با خدمات و محصولات شما آشنا شوند و محصولات شما مناسب کدام دسته از مشتریان شما هستند.

برای مثال می توانید گروه مشتریان خود را به جوانان یا سالمندان ، متاهل ها یا مجردها ، زنان یا مردان ، مدیران یا صاحبین کسب و کار ، دانشجویان یا شاغلین ، و … تقسیم بندی نمایید.

پس از شناسایی گروه مخاطب امکانات سایت را متناسب با نیازهای این گروه تخصیص دهید و طراحی ظاهر سایت را متناسب با سلیقه آنان به اطلاع طراح برسانید.

توجه به موارد ذکر شده باعث جذب بیشتر مخاطبان به وب سایت و افزایش ترافیک سایت شما می شود.

امکانات سایت خود را روی کاغذ بنویسید.

یکی دیگر از نکات قبل از طراحی سایت حتما نظرات و امکانات مدنظرتان را روی کاغذ بنویسید همینطور نیازهای مشتریان و بازدیدکنندگان سایت را برآورده کنید.

سناریوی سایت خود را بنویسید تحقیق کنید چه امکاناتی برای رسیدن به هدف نیاز دارید از نوشتن ویژگی ها و امکانات بدون استفاده و غیر ضروری اجتناب کنید.

زیرا هزینه سنگین زمانی و مالی برای شما خواهد داشت و برخی امکانات باعث فرسایشی شدن پروژه در شروع کار می شوند و ورود شما به بازار کسب و کار را به تعویق می اندازد.

میزان بودجه برای طراحی سایت را مشخص کنید.

مشخص کردن میزان بودجه برای طراحی سایت به شما کمک می کند تا هرچه سریعتر بتوانید مذاکره را شروع کنید.

مشخص بودن بودجه به شما کمک می کند تا شرکت های طراحی سایت بتوانند پیشنهادات خود را متناسب با بودجه شما به شما ارائه دهند.

لذا باعث می شود بدانید کدام شرکت می تواند بیشتر خدمات را به شما دهد با این بودجه کدام یک از امکانات را بایستی اضافه یا حذف کنید.

روش های طراحی سایت و سیستم های طراحی سایت را بشناسید.

برای طراحی سایت معمولا از ابزار و روش های مختلفی استفاده می کنند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند و به نظر شخص من هیچ رویشی برتری نسبت به روش دیگر ندارد بلکه ملاک رفع نیاز شما با در نظر گرفتن بودجه ی مالی شماست.

به طور کلی شرکت های دو راهکار را به مشتریان خود پیشنهاد می دهند.

روش اول استفاده از سیستم های مدیریت محتوا

در این روش از یک سیستم مدیریت محتوای آماده که بسیاری از نیازهای اولیه و همینطور قابلیت های مدنظر شما را دارا می باشد به شما پیشنهاد داده میشود.

بسیاری از شرکت های و طراحان سایت سعی می کنند بخش هایی که در داخل سیستم مدیریت محتوا نیست را برنامه نویسی کنند برای شما این سیستم ها عبارتند از : جوملا ، وردپرس ، دروپال ، دیتالایف ، اپن کارت ، مجنتو ، پرستاشاپ و….

خود سیستم های مدیریت محتوا نیز متناسب با نیاز شما به گروه های مختلف تقسیم بندی می شوند که هر کدام می تواند بخش بزرگی از  نیازها و فرآیند های شما را پشتیبانی کند و طراح سعی میکند سیستم مدیریت محتوا را به شما پیشنهاد دهد که کمترین میزان ماژول نویسی برای پروژه شما احتیاج داشته باشد تا هزینه های شما سرشکن شود.

روش دوم استفاده از فریم ورک های برنامه نویسی و طراحی اختصاصی

زمانیکه پروژ شما ویژگی های منحصر به فرد  و خارج از چارچوب سیستم های مدیریت محتوا داشته باشد به نفع شماست که از برنامه نویسی  و طراحی اختصاصی استفاده کنید.

این موضوع باعث  میشود که دقت برنامه نویسی و کیفیت پروژه شما بالاتر رود و در آینده قدرت مانور بالاتری برای توسعه سایت خود داشته باشید که شرکت های طراحی سایت معمولا از برای زبان برنامه نویسی PHP از فریم ورک های لاراول ، کدیگنایتر ، سیم فونی و … استفاده می کنند و برای برنامه نویسی با پایتون از فریم ورک های جنگو  و… استفاده می کنند.

که تمامی این فریم ورک های برپایه استاندارد MVC بوده و در آینده کمک زیادی به توسعه تیم برنامه نویسی و پشتیبانی سیستم شما می کند.

انتخاب شرکت معتبر طراحی سایت

یک شرکت معتبر طراحی سایت قبل از اینکه مجری پروژه شما باشد مشاور کسب و کار شماست یعنی به دور از منفعت طلبی و صرف بستن قرارداد به دنبال برآورده کردن نیازهای شما با هزینه ای معقول و عرف برای همکاری بلند مدت است.

این نوع شرکت ها پس از بررسی نیازمندی های شما و برگذاری جلسه (در صورت نیاز) نوع وب سایتی که مورد نیاز شما می باشد را به شما اعلام میکنند.

همینطور براساس توانایی و استعداد فنی شرکت تکنولوژی مورد نیاز پروژه شما را نیز به شما پیشنهاد می دهند.

همینطور زمان بندی دقیق از پروژه و فازبندی تا تحویل پروژه و چه هزینه هایی را بایستی پرداخت نمایید را کاملا برای شما شفاف می کنند.

قبل از همکاری با هر شرکتی موارد زیر را بررسی کنید.

  • صفحه نمونه کارهای شرکت را ملاحظه نمایید.
  • برندهای طرف قرارداد شرکت را بررسی کنید.
  • برای اطمینان خاطر با چند نفر از مشتریان آن ها تماس بگیرید.
  • نحوه برخورد بخش فروش و پاسخگویی به سوالات شما
  • مطالعه مقالات و مطالب درج شده در سایت

بررسی قیمت های پیشنهادی برای طراحی سایت

قطعا شما زمانیکه با شرکت های مختلف مذاکره می کنید و هزینه ها و پیشنهادات متفاوت و شاید اختلاف هزینه های زیادی را مشاهد خواهید کرد و باعث سردرگمی شما و به نوعی دودلی شما می شود.

من در این مقاله چند تکنیک ساده را برای رهایی از این مشکلات برای شما بیان می نمایم.

نوع تکنولوژی پیشنهادی شرکت

یکی از مهمترین نکات قبل از طراحی سایت نوع تکنولوزی سایت می باشد. گاهی اوقات شرکت ها برپایه تخصص نیروی فنی موجود در شرکت به شما پیشنهاد انجام یک پروژه با قیمت پایین را می دهند شاید در ابتدا این نکته برای شما لذت بخش باشد اما آخر و عاقبت خوبی در صورت همکاری شما با این شرکت در انتظار شما نخواهد بود.

یا بسیاری از شرکت های قیمت های فضایی و دور از ذهن را به شما میدهند و ادعا میکنند چون بهترین هستند.

به نظر شخص من در این بین شرکتی را انتخاب کنید که حد وسط را به شما پیشنهاد داده و شما را کاملا بابت هزینه های پروژه توجیه نموده است.

پروژه های مشابه پروژه ی شما

از مهمتری نکات طراحی سایت پروژه های قبلی طراح است . اگر شرکتی را پیدا کنید که پروژه ای مشابه پروژه شما انجام داده است احتمالا برای جذب شما قیمت معقولی را  به شما اعلام میکند تلاش کنید با این شرکت بیشتر مذاکره کنید حداقل اتفاق برای شما این است که حتی اگر تصمیم به همکاری نگرفتید علم شما در این حوزه بیشتر می شود.

ببینید درجه علمی و شخصیت تخصصی روبروی شما کیست

زمانیکه با فردی در شرکتی مذاکره می کنید میزان علم و دانش فرد را ارزیابی کنید اگر دیدید صرفا یک پرسنل فروش است که دغدغه ای جز فروش ندارد بدانید آینده خوبی در همکاری با آن شرکت ندارید.

اما اگر دیدید یک فرد متخصص با دانش مشاوره کسب و کار است و شما را برای انتخاب بهترین گزینه در مسیر درست تشویق می کند بدانید به خوب جایی سر زدید و میتوانید با آن ها بیشتر همکاری کنید.

نتیجه گیری قیمت طراحی سایت

اگر پیشنهاد شرکت ها به شما سیستم های مدیریت محتوای آماده باشد قطعا قیمت های کمتری را به شما پیشنهاد می دهند دلیل آن هم رایگان بودن پلتفرم های سیستم های مدیریت محتوا و ماژول های ارزان آن هاست و همینطور وجود قالب های آماده که بخشی از هزینه های دستمزد برنامه نویسان و طراحان صرفه جویی می شود.

سایت گران نشانه با کیفیت بودن نیست بلکه سعی کنید پیرو صحبت قبل مخاطب خود را بهتر بشناسید و ببینید مخاطب شما کیست.

قرارداد طراحی سایت را با دقت مطالعه کنید.

مهترین نکته که بیش از نکات قبل از طراحی سایت دیگر بایستی به آن توجه کنید قرار داد است .

قرارداد همانگونه که از نامش پیداست برای روزهای بد و اختلاف است. از قدیم هم گفتند جنگ اول به از صلح آخر است. اگر فرد حساسی هستید و میدانید بعدا کوچکترین موضوعی باعث رنجش شما می شود در عقد قرارداد صبور باشید و شرایط خود را با دقت طی کنید.

توجه داشته باشید وسواس در این قرارداد خود باعث فرسایشی شدن پروژه شما و همینطور طولانی شدن پروسه کاری میگردد که قطعا از حوصله طرفین خارج خواهد شد و نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

سعی کنید باز به مخاطب خود تا جایی که امکان پذیر است اعتماد کنید و با دقت حرف ها و پیشنهادات او را بررسی کنید و قدم به قدم با او جلو بروید و دو دل نباشید اگر هم خیلی دودل هستید حتما یک مشاور کسب و کار در تیم خود داشته باشید تا نگرانی های شما را برای شما حل کنید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.