سئو منفی

به صورت کلی سئو منفی به روش ها و ترفندهای غیراخلاقی گفته می شود که می تواند بر رتبه سایت های رقیب در نتایج جستجوی گوگل  تأثیر نامطلوب بگذارد.

همیشه سوالات رایجی درباره ی سئو منفی وجود دارد .از جمله :

کار سئو منفی چیست؟

واقعاً خراب کردن رتبه رقیب چقدر آسان و تاثیر گذار است؟

چگونه متوجه خواهید شد که آیا کسی سعی دارد شما را با سئو منفی از رقابت خارج کند؟

آیا راهی برای محافظت از خود در برابر سئو منفی وجود دارد؟

در این مقاله به این موضوع می بپردازیم.

سئو منفی خارج از سایت

همانطور که از نام آن مشخص است، سئو منفی سایت را از طریق سئو خارجی یا لینک ها بدون هیچ گونه اختلال در سایت هدف قرار می دهد که معمولاً با دستکاری لینک های ورودی به سایت یا کپی برداری خارجی از محتوا همگام است.

۱. مزرعه لینک 

یک لینک هرزنامه حتی اگر داخل سایت باشد می تواند رتبه سایت را مختل کند. بر همین اساس است که تبلیغ منفی وب سایت معمولاً شامل پیوندهایی از گروهی از سایت ها یا مزارع لینک است.

Link Farm صفحه ای از وب سایت های متصل است. اصولا این سایت ها از لینک های یکدیگر برای بالا بردن افزایش شهرت صفحات سایت خود استفاده می کنند. یکی از نمونه هایی که می توان برای مزرعه پیوند ذکر کرد PBN است.
PBN شبکه ای از سایت هایی است که فقط برای اهداف یک پیوند مشخص ایجاد شده و معمولاً مرتبط با یک شخص است. اکثر PBN ها از دامنه های منقضی شده تشکیل شده اند. این بدان معنی است که سایت ها معمولاً برخی از پیوندهای ورودی را جمع آوری می کنند و تا زمانی که بخشی از PBN هستند منقضی می شوند.

امکان دارد مهاجمان چندین لینک متنی را در صفحه رتبه بندی قرار دهند که امکان دارد با صنعت کسب و کار شما مطابقت نداشته باشد، یا حتی امکان دارد متن لینک را در کلمات کلیدی شما بگنجانند تا شما را شبیه نمایه پیوند در پروفایل خود کنند.

WP Bacon یک مثال واقعی از حمله سئو منفی در دنیای واقعی است که یک نوع سایت پادکست وردپرس است. این سایت از طریق هزاران پیوند به انکر متن پورنوگرافیک مورد حمله قرار گرفته است. در عرض ۱۰ روز، رتبه بندی کلمات کلیدی WP Bacon گوگل حدود ۵۰ پله کاهش یافت. اگرچه این داستان پایان خوشی داشت زیرا مدیر وب سایت فایل خود را به همراه لینک های اسپم که به سایت حمله می کردند ارسال کرد و در نهایت با حل این مشکل توانست رتبه خود را بهبود بخشد.

نحوه حفظ ایمنی :

برای جلوگیری از حمله سئو منفی کاری از دست شما بر نمی آید، اما مطمئناً می توان آن را به سرعت شناسایی کرد و سعی کرد آن را معکوس کرد. برای انجام این کار، باید به طور منظم رشد پروفایل خود را زیر نظر داشته باشید، بنابراین می توانید از جداول پیشرفت که تعداد دامنه ها و لینک های پروفایل را به شما نشان می دهد استفاده کنید.

همچنین ، اگر به صورت فعال لینکی ایجاد نکرده اید اما با چنین مشکلی رو به رو شدید، بهتر است نگاهی به لینک هایی که این مشکل را ایجاد کرده اند بیندازید. برای دیدن این لینک ها نیز به داشبورد ورودی رفته و لینک ها را بر اساس آخرین تاریخ دانلود به ترتیب نزولی سامان دهی کنید . این باعث می شود که آخرین لینک ها در بالای لیست ظاهر شوند و شما بتوانید به آنها نگاه کنید.

اگر خبر ندارید لینک ها از کجا آمده اند، بد نیست خطر پنالتی گوگل را بازبینی کنید. این یک محاسبه بسیار دقیق و مناسب است، بنابراین می توانید بررسی کنید که آیا آدرس IP پیوندها از ساخت پیوند به دست آمده است یا خیر، و همچنین به دامنه های دامنه اضافی نگاه کنید.

برای افزودن یک ستون خطر پنالتی به نمای خود، روی عنوان هر ستون کلیک راست کرده، خطر پنالتی را انتخاب کرده و روی OK کلیک کنید. سپس پیوندهای ورودی مشکوک جدیدی را که به تازگی کشف کرده اید انتخاب کنید و روی Update Links that Have a Fine Risk کلیک کنید. در عرض چند دقیقه ستون باید در مقادیر ۰ تا ۱۰۰ جمع آوری شود.

می توانید بر روی دکمه اطلاعات و یاinformation در کنار خطر جریمه برای هر لینک کلیک کنید، لیستی از عوامل خطرناک رامی بینید. در انتها، اگر دیدید که برخی از لینک ها اسپم هستند، می توانید یک فایل ایجاد کرده و به آن اضافه کنید.

۲. خراش دهنده ها (Scrapers)

تکنیک های بعدی سئو منفی ، محتوای جعلی است. این محتوای جعلی شامل اسکرپ محتوای سایت شما و کپی کردن آن در سایت های دیگر است که غالبا تعداد دفعات زیادی و حتی گاهی اوقات به عنوان بخشی از مزرعه های پیوندی که در بالا در مورد آنها صحبت کردیم اتفاق می افتد.

احیانا متوجه شده اید که به روز رسانی الگوریتم Google Panda برای شناسایی و مبارزه با جعل و تکرار محتوا طراحی شده است. پس وقتی گوگل بتواند محتوایی را تشخیص بدهد که در چندین سایت تکراری شده است ، تنها یک کپی از آن را برای رتبه بندی انتخاب می کند.
نا امید نباشید گوگل به اندازه کافی هوشمند است تا منبع اصلی محتوا را شناسایی کند و این اغلب اتفاق می افتد. مگر اینکه نسخه جعلی قبل از نسخه اصلی ایندکس شده باشد.

بر همین اساس Scraper به طور خودکار محتوای جدید را کپی می کند و بلافاصله آن را دوباره ارسال می کند. اگر گوگل ابتدا نسخه سرقت شده را پیدا کند، شاید آن را به جای نسخه سایت شما رتبه بندی کند.

چند ابزار حرفه ای برای ایمن نگه داشتن مطالبتان وجود دارد که به شما کمک می کند از اسکرپرها در امان بمانید. یکی از آنها Copyscape است. کافی است URL محتوای خود را وارد کنید تا از وجود موارد تکراری آنلاین مطلع شوید.

راه دیگری نیز وجود دارد و آن یک برنامه نظارت بر رسانه های اجتماعی مانند Awario . اگر از ابزاری مانند Awario استفاده می کنید، احتمالاً می خواهید برای URL ها و عناوین پست خود هشدار ایجاد کنید.
همینطور می توانید از این ابزار برای جستجوی نسخه های کپی شده محتوای خود استفاده کنید .اما کاری که باید انجام دهید اضافه کردن یک کلمه کلیدی دیگر است. در کل از پست شما باید در چند جمله طولانی گنجانده شود. این به شما امکان می دهد نسخه های خرد شده سایر سایت ها را پیدا کنید.

اگر نسخه کپی شده محتوای خود را در سایت پیدا کردید، بهتر است ابتدا از مدیر آن وبلاگ بخواهید این بخش را حذف کند.اگر فکر می کنید آنها به شما پاسخ نمی دهند،  می توانید آن را از طریق گزارش تخلف گوگل گزارش دهید.

۳.Fake reviews

در ارتقاء وب سایت  مفاهیم زیادی وجود دارد. حملات منفی سئو نه تنها برای رتبه محلی شما ، بلکه برای کسب و کار شما نیز مضر است. اما دسترسی به بررسی ها آسان است و به راحتی قابل دستکاری هستند، که ممکن است اولین کاری باشد که رقیب شما سعی می کند انجام دهد.

نحوه حفظ ایمنی:
بدیهی است که هنگام فهرست کردن کسب و کار خود در Google My Business و دسترسی به نظرات شرکت جدید خود باید مراقب باشید. بررسی‌های تقلبی ، راه و روش های Google را نقض می‌کنند و شما هرگز نباید از طرف دیگران نظراتی را ارسال کنید یا هویت یا وابستگی خود را به سایتی که در حال بررسی آن هستید به اشتباه معرفی کنید.

هنگامی که متوجه یک بررسی جعلی شدید ، می‌توانید این مراحل را برای حذف و علامت‌گذاری آن دنبال کنید:

۱- به گوگل مپ بروید.

۲. شغل خود را با استفاده از نام و آدرس خود جستجو کنید.

۳. کسب و کار خود را از نتایج جستجو انتخاب کنید.

۴. به خلاصه بررسی در سمت چپ صفحه بروید.

۵- با توجه به میانگین امتیاز روی تعداد نظرات کلیک کنید.

۶. به بازبینی که می خواهید علامت گذاری کنید بروید و روی نماد پرچم کلیک کنید.

۷- فرم گزارش را پر کنید.

۴. Heavy crawling

زمانی که رقیبتان راه بهتری برای رقابت با شما نمی داند ممکن است سعی در تخریب سایت شما داشته باشد . این کار غالبا توسط خزیدن های متعدد در سایت انجام می شود که منجر به ایجاد بار زیادی روی سرور می شود. ممکن است سرعت سایت شما را کاهش دهد و از کار بندازد. اگر موتورهای جستجو گر نتوانند به سایت شما دست پیدا کنند، بی تردید خزیدن گوگل را از دست خواهید داد. اگر چندین بار این اتفاق بیفتد، ممکن است در گوگل رتبه بندی نشوید.

نحوه حفظ ایمنی:
اگر متوجه شدید که سرعت سایت شما کند شده یا کاملاً از بین رفته است، باید با شرکت میزبان یا مدیر وب سایت خود تماس بگیرید. آنها باید بتوانند به شما بگویند از کجا می آید. اگر این مشکل سرور است، باید دستورالعمل‌های اسکنر را پیدا کنید و مشکل را برطرف کنید.

۵. کلیک های جعلی

کلیک ها یک نشانه بحث برانگیز در سئو هستند. همه معتقد نیستند که کلیک ها سیگنالی برای رتبه بندی هستند، اما مطالعات موردی در دنیای واقعی وجود دارد که به سادگی نشان می دهد که وجود کلیک بالا در یک نتیجه جستجوی خاص می تواند رتبه شما را بالا ببرد .

به نظر می رسد یک ربات CTR برای جستجوی کلمات کلیدی خود و کلیک بر روی کلمات کلیدی و عبارات برند آن ها طرح ریزی شده است، در حالی که نتایج مختلف را حفظ می کند. سپس روی لیست مشتریان کلیک می کنند و به سرعت به SERP باز می گردند و در نتیجه سایت مشتری را دانلود می کنند.

نحوه حفظ ایمنی:
یقین پیدا کنید که کلمات کلیدی CTR خود را در کنسول جستجوی گوگل زیر نظر داشته باشید بعد با استفاده از under Search> Search Analytics می‌توانید همه کلمات کلیدی نرخ کلیک برای کلمات کلیدی خود و نرخ کلیک کلمات کلیدی اختصاصی را پیدا کنید.

سئو منفی در داخل سایت

راه اندازی حملات منفی سئو به وسیله ی سئو سایت و بهینه سازی سایت داخلی بسیار دشوار است. همه ی این ها شامل هک کردن سایت شما و ایجاد تغییرات در اطراف آن است.

در اینجا تهدیدهای اصلی که حمله هکرها می تواند برای سایت ایجاد کند به ترتیب شامل موارد زیر است :

۶. محتوای خود را اصلاح کنید

ممکن است تصور کنید اگر کسی محتوای شما را تغییر دهد متوجه خواهید شد، اما در حقیقت فهمیدن این موضوع می‌تواند برای شما بسیار سخت باشد. این حمله شامل افزودن محتوای اسپم به سایت است. شگرد هم این است که کلیت محتوا به خوبی پنهان می شود و شما آن را نمی بینید مگر اینکه در کد HTML جستجو کنید.

نحوه حفظ ایمنی:

بررسی و ویرایش مداوم سایت با استفاده از ابزارهایی همچون Website auditor عقلانی ترین راه برای نظارت مستمر سایت از این گونه تهدیدات است.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که Website auditor را نصب کرده و یک پروژه بسازید . شما باید از دکمه Rebuild Project برای راه اندازی مجدد آن برای یک پروژه موجود استفاده کنید. همینطور شما می توانید تغییرات کوچک را تا زمانی که آن را به طور منظم انجام دهید، مشاهده کنید، وگرنه ممکن است هرگز متوجه آن نشوید.

اگر میخواهید تمامی لینک ها را مشاهده کنید به داشبورد همه منابع بروید و آن را در بخش منابع خارجی بازرسی کنید. اگر شاهد افزایش عجیبی شدید، فهرست سمت راست را مرور کنید تا ببینید این پیوندها به کجا می آیند.
در صورتی که بتوانید حمله ای را شناسایی و از بین ببرید، باید آن را از مخازن پیام رسان یا مسافر ایجاد شده حذف کنید. این کمک بزرگی برای جستجوی سفارشی است.

۷. فهرست سایت

نمایه سازی وب سایت به یک تغییر ساده گفته می شود که می تواند کل راهبرد سئو سایت شما را خراب کند. یک قانون غیرقانونی کافی است تا بطور قطعی گوگل سایت شما را نادیده بگیرد.

چندین نمونه از این موارد در اینترنت موجود هستند . برای مثال، مشتری که از یک آژانس سئو راضی نبود، اخراج شد و گزینه Disallow را به عنوان انتقام به کل سایت مشتری اضافه کرد.

نحوه حفظ ایمنی:
قطعا بررسی های منظم بهترین کمک به شما است که اولین کسی باشید که متوجه می شوید سایت شما ایندکس نشده است. با Rank Tracker، نیز می‌توانید نظرسنجی‌های خود را خودکار کنید تا روزانه یا هفتگی انجام شود. اگر سایت شما به طور ناگهانی از نتایج موتور جستجوی گوگل حذف شود، نظری را در ستون های مختلف مشاهده خواهید کرد.اگر این اتفاق برای تعداد زیادی از کلیدواژه ها بیفتد به معنای جریمه یا نابودی نمایه سازی است.

۸. ارجاع مجدد

یکی از سناریوهای سئو منفی که می تواند اتفاق بیفتد این است که صفحات شما توسط فردی تغیر مسیر بدهد. این یک تهدید برای مشاغل کوچک تهدید جدی بشمار نمی اید ، اما اگر سایت شما دارای اعتبار زیادی است و لینک های پرهوادار
دارید، این می تواند راهی دشوار برای کسی باشد که به سادگی بازدیدکنندگان را از سایت خود به سایت شما هدایت کند تا رتبه صفحه خود را افزایش دهد .

چنین ارجاعی برای سایت مورد حمله است . زیرا اگر گوگل قبل از اجرا از ارجاع مطلع شود، ممکن است سایت را برای ارجاع به یک سایت ویرانگر جریمه کند.

نحوه حفظ ایمنی:
از ابزار بازدیدکننده Website Auditor استفاده کنید تا متوجه تغییر مسیرها به سایت خود شوید و ببینید آیا مسیر جدیدی به سایت شما اضافه شده است . باید این کار را به طور منظم انجام دهید تا بتوانید ببینید چه تغییراتی در سایت شما ایجاد شده است و اگر تغییراتی رخ داد، پس شما اولین کسی هستید که می دانید و متوجه می شوید و نه گوگل.

۹. هک کل سایت

به فرض اگر مهاجمان برنامه سئو منفی در ذهن نداشته باشند، یک هکر می تواند با هک کردن سایت شما به سئو سایت شما ضرر برساند. هدف گوگل محافظت از کاربران خودش است و هر سایتی را که میزبان بدافزار است مجازات کند. به همین دلیل است که اگر فکر کند سایتی هک شده است، ممکن است به این سایت امتیاز ندهد.

نحوه حفظ ایمنی:
به غیر از از سئو منفی، به دلایل واضحی که در مورد آنها بحث شد، هک نکردن باید اولویت اصلی شما باشد. مسلما باید در مورد عدم هک بیشتر بدانید و در نتیجه امنیت سایت خود را بالا ببرید .

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.