وظایف یک طراح سایت چیست؟

طراحی سایت و وظایف یک طراح سایت

دانستن شرح وظایف طراح سایت همیشه کمک می کند هم کارفرما و هم پیمانکار درک درستی از تعهدات یک دیگر داشته باشند و نه طراح سایت احساس ضرر کند و نه کارفرما احساس ضرر کند.  امروزه یکی از ابزارهای برندینگ در دنیای اینترنت طراحی سایت می باشد.
تمامی کسب و کارها خود را موظف میدانند تا برای معرفی خود در دنیای اینترنت حتما یک وب سایت معرفی داشته باشند. بسیاری از استارتاپ ها از طریق طراحی سایت اینترنتی توانسته اند خدمات و محصولات خود را به مشتریان عرضه نمایند که این موضوع باعث دسترسی آسان کاربران به اطلاعات و همینطور داده ها شده است. در ادامه قصد دارم تا توضیحی تکمیلی راجع به طراحی سایت به شما دهم تا بیشتر با شرح وظایف یک طراح سایت آشنا شوید.

طراحی سایت چیست ؟

طراحی سایت عبارت است  از ساخت و راه اندازی صفحات وب با استفاده از زبان های نشانه گذاری صفحات وب (html ) و زبان های برنامه نویسی سمت سرور  و پایگاه داده اطلاعاتی برای نمایش اطلاعات در بستر وب گفته می شود.

امروزه طراحی سایت نه تنها یک شغل بلکه شامل گروه های تخصصی بسیاری می شود مانند : طراحی رابط کاربر ، طراح تجربه کاربری ، برنامه نویس سمت سرور ، طراح پایگاه داده و … که با کمک یکدیگر یک سایت حرفه ای را خلق می کنند.

    جهت مشاوره طراحی سایت و برنامه نویسی با ما تماس بگیرید.   

      ۰۹۳۹-۹۹۰۶۷۷۶   پشتیبانی ۲۴ ساعته مشتریان    

تاریخچه طراحی سایت

تیم آقای برنزرلی مخترع وب ، با ایجاد یک سایت در اوت سال ۱۹۹۱ نام خود را به عنوان نخستین سازنده وب در تاریخ ثبت نمودند. او اولین طراح سایت در دنیای اینترنت می باشد.

که برای مشاهده اولین سایت بر روی لینک کلیک نمایید.

در ابتدا کلیه سایت ها با کدهای ساده Html نوشته می شدند به طوریکه فقط می توانستیم یک ساختار ساده از کدهای نشانه گذاری با توانایی لینک دادن به سایر آدرس ها را ساخت.

با پیشرفت روز به روز وب تخصص طراحی وب سایت نیز رنگ و بوی دیگری به خود گرفت زبان کدنویسی آن پیچیده تر و با قابلیت های جدیدتری شد که ابزاری مانند جداول که بیشتر برای نمایش نمودارها و همچنین نمایش داده ها بودند شکل گرفت.

درگذر زمان الگوهای آبشاری وب  (CSS) رونق گرفت به شکلی که ایجاد الگوهای رنگ بندی ، اندازه فونت ها ، چینش اطلاعات و … به کمک این الگو راحت تر مدیریت می شد.

تخصصی شدن و رونق گرفتن طراحی وب باعث ورود فناوری های یک پارچه سازی اطلاعات یعنی پایگاه داده ها (Database) و زبان های برنامه نویسی سمت سرور (Server side Script ) شد و تنوع زبان های سرور ساید روز به روز بیشتر می شد مانند : PHP,ASP .NET , JSP و در رقابت با یک دیگر امکانات متفاوتی را ارائه میدادند.

سایت های واکنشگرا یا سایت ریسپانسیو (Responsive ) سایت های بودند که با ابعاد ورزولوشن دستگاه های مختلف سازگاری داشتند و این امکان را به کاربران میداد تا بدون در نظر گرفتن رزولوشن صفحه نمایش دستگاهشان بتوانند از کلیه امکانات سایت راحت تر استفاده کنند.

وب دیزاین چیست ؟

طراحی سایت ، طراحی وب سایت ، وب دیزاین یا Web Design به مراحل ساخت و طراحی یک وب سایت و ساخت یک پایگاه اینترنتی برای عرضه محصولات و خدمات یا معرفی یک کسب و کار گفته می شود.

مراحل طراحی سایت

شامل ۴ مرحله اصلی می باشد که به تفکیک هر یک را خدمت شما توضیح خواهم داد :

طراحی وایرفریم

در مرحله اول طراح سایت  بایستی با در نظر گرفتن نیازی های مشتری و نوع سایت ابتدا یک نمای کلی از سایت را طراحی نماییم .

سپس یک نقشه کلی از صفحات و چیدمان امکانات و المان ها را برای مشتری ترسیم نمود که به این مرحله در اصطلاح طراحی وایر فریم گفته میشود.

طراحی گرافیک سایت

پس از طراحی وایرفریم که محل قرارگیری امکانات و عناصر سایت مشخص می گردد نوبت به طراحی گرافیک سایت می رسد.

با استفاده از نرم افزارهای مخصوص که امکانات مندرج در وایرفریم شکل و ظاهر میگیرد و با در گرفتن نوع کسب و کار اینترنتی رنگ بندی و تصاویر مشخص میگردد.

کدنویسی و برنامه نویسی سایت

بعد از طی شدن مراحل وایرفریم و گرافیک سایت نوبت به مرحله کدنویسی وب سایت میرسد.

در این مرحله با توجه به نیازمندی ها مشتری و مدل سایتی که قرار است طراحی شود برنامه نویسی انجام میگردد.

برنامه نویس سایت با استفاده از یک فریم ورک متناسب با بودجه و نوع فعالیت مشتری و میزان ترافیک و پارامترهای مختلف اقدام به کد نویسی و توسعه سایت می نماید.

راه اندازی سایت و تحویل به مشتری

بعد از انجام مراحل ذکر شده نوبت به تست و تحویل پروژه به مشتری می رسد که در مرحله آخر بعد از تهیه یک هاست مناسب و انتخاب نامه دامنه سایت را راه اندازی و در دسترس عموم قرار میگیرد.

وظایف طراح سایت چیست ؟

در قسمت قبل راجع به مراحل طراحی یک سایت توضیح دادم که امیدوارم در عین مختصر بودن برای شما مفید بوده باشد.

وظایف طراح سایت متناسب با مسئولیت وی در پروژه مشخص می شود شاید برای شما سوال باشد که چگونه؟

طراحی سایت حرفه ای نیازمند یک نگرش حرفه ای در کار می باشد و بایستی یک تیم متخصص برروی آن کار کنند که به طور کلی این تیم عبارتند از تخصص های زیر :

طراح بخش رابط کاربری Front-End
برنامه نویس سمت سرور Back-End

که در ادامه وظایف هر یک را خدمت شما توضیح خواهم داد.

طراح بخش رابط کاربری Front-End

وظیفه این فرد شامل تمامی بخش ها و کدهای سایت است که در معرض دید عموم قرار میگیرد. تمامی این ویژگی ها توسط یک فرد یا به صورت تخصصی تر یک گروه قابل انجام می باشد.

برای طراحی رابط کاربری یک سایت متخصص بایستی دانش زبان ها HTML , CSS , JAVA-SCRIPT  و سایر تکنولوژی های جدیدتر را داشته باشد تا بتواند به نحو احسنت خروجی مناسب را تولید نماید.

برای سایت هایی که کار گرافیکی زیادی دارند حضور یک گرافیست در تیم رابط کاربری ضروری می باشد.

برنامه نویس سمت سرور Back-End

در واقع این برنامه نویس تمامی کدهای سمت سرور و کدهایی که توسط کاربران قابل دیدن نیست را برنامه نویسی می کند.

این برنامه نویس کلیه فعالیت های عملیاتی مانند درج ، بروزرسانی ، حذف و ویرایش را برای جداول مختلف برنامه نویسی می نماید .

همینطور کلیه محاسبات و عملکردهای عملیاتی سایت را برنامه نویسی میکند که بازهم بنا به نوع سایت و نیازمندی های سایت این بخش می تواند یک فرد یا یک گروه برنامه نویس باشد.

انواع طراحی سایت

به طور کلی کلیه سایت ها به ۲ دسته کلی تقسیم بندی می شوند:

سایت های استاتیک
سایت های داینامیک

که در ادامه تفکیک هر یک را خدمت حضورتان توضیح خواهم داد .

طراحی سایت استاتیک

این مدل از طراحی سایت مدیر سایت نمی تواند محتوای سایت را تغییر دهد و برای تغییر دادن آن بایستی دانش تخصصی این حوزه را داشته باشد یا یک طراح سایت را استخدام کند تا تغییراتی که مدنظر دارد را بتواند انجام دهد.

امروزه با روی کار آمدن سیستم های مدیریت محتوا سایت های استاتیک بسیار بسیار کم شده اند و تعداد شرکت ها و افراد کمی اینگونه طراحی را انتخاب می کنند.

طراحی سایت داینامیک

سایت های داینامیک در  هر دو بخش فرانت اند و بک اند برنامه نویسی می شوند.

در سایت های داینامیک برنامه نویس بک اند وظیفه پویا سازی وب سایت را برعهده دارد و با استفاده از کدهای سمت سرور اسکریپتی را طراح می کند که اطلاعات درون سایت قابل بروزرسانی توسط مدیر سایت می شود.

پویا یا داینامیک بودن به این معنی است که تمامی محتوای صفحات از طریق کنترل پنل مدیریت قابل تغییر می باشد و مدیر سایت نیاز به دانش تخصصی  ندارد.

هدف اصلی طراحی سایت

هدف هر فرد یا کسب و کار از طراحی سایت کاملا متفاوت با شخص دیگری است از زمین تا آسمان متفاوت است. سایت های مختلف برای هدف های گوناگون استفاده می شوند.

اگر یک سرچ ساده در گوگل انجام دهید متوجه خواهید شد که میلیون ها سایت با هدف و موضوع متفاوت طراحی شده اند این سایت ها شامل : فروشگاه اینترنتی ، سایت شرکتی ، سایت توریستی ، سایت خبری ، سایت آموزشی  و… می باشد که هر کدام هدفی خاص را دنبال می کنند.

اینستاگرام دیجیتال مارکتینگ بیگی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.