هارد فورک یا Hard Fork چیست ؟

هارد فورک

هارد فورک ( Hard Fork)، همانطور که میدانید به فناوری بلاک چین مربوط می شود ، یک تغییر اساسی در پروتکل شبکه است که بلوک ها و تراکنش های نامعتبر قبلی را معتبر می کند یا برعکس. یک هارد فورک به همه گره ها یا کاربران نیاز دارد تا به آخرین نسخه نرم افزار پروتکل ارتقا پیدا کنند.

Forks ممکن است توسط توسعه دهندگان یا اعضای یک جامعه رمزنگاری که از عملکردهای ارائه شده توسط پیاده سازی بلاک چین موجود ناراضی هستند، آغاز شود. آنها همچنین ممکن است به عنوان راهی برای جذب سرمایه برای پروژه های فناوری جدید یا ارائه ارزهای دیجیتال ظاهر شوند.

هارد فورک را می توان با سافت فورک مقایسه کرد.

خوراکی های کلیدی
  • هارد فورک به تغییر اساسی در پروتکل یک شبکه بلاک چین اشاره دارد که به طور موثر منجر به دو شاخه می شود، یکی که از پروتکل قبلی و دیگری از نسخه جدید پیروی می کند.
  • در هارد فورک، به دارندگان توکن‌های موجود در بلاک چین اصلی، توکن‌هایی در فورک جدید نیز اعطا می‌شود، اما ماینرها باید انتخاب کنند که کدام بلاک چین به تأیید ادامه دهند.
  • یک هارد فورک می تواند در هر بلاک چین رخ دهد و نه تنها بیت کوین

درک هارد فورک

هارد فورک زمانی است که گره های جدیدترین نسخه بلاک چین دیگر نسخه (های) قدیمی بلاک چین را نمی پذیرند. که یک واگرایی دائمی با نسخه قبلی بلاک چین ایجاد می کند.

افزودن یک قانون جدید به کد اساساً یک فورک در بلاک چین ایجاد می کند: یک مسیر از بلاک چین جدید و ارتقا یافته پیروی می کند و مسیر دیگر در امتداد مسیر قدیمی ادامه می یابد.

به طور کلی، پس از مدت کوتاهی، کسانی که در زنجیره قدیمی هستند متوجه می شوند که نسخه بلاک چین قدیمی یا نامربوط است و به سرعت به آخرین نسخه ارتقا می یابند.

فورک ها چگونه کار میکنند؟

فورک در یک بلاک چین می تواند در هر پلتفرم فناوری رمزنگاری رخ دهد – نه تنها بیت کوین . دلیلش این است که بلاک چین ها و ارزهای دیجیتال بدون توجه به اینکه در کدام پلتفرم رمزنگاری هستند، اساساً به یک روش کار می کنند.

 ممکن است بلوک های موجود در بلاک چین را به عنوان کلیدهای رمزنگاری که حافظه را جابجا می کنند، در نظر بگیرید. از آنجایی که ماینرها در بلاک چین قوانینی را تنظیم می کنند که حافظه را در شبکه حرکت می دهد، این ماینرها قوانین جدید را درک می کنند.

با این حال، همه ماینرها باید در مورد قوانین جدید و در مورد آنچه که یک بلوک معتبر در زنجیره را تشکیل می دهد به توافق برسند. بنابراین، وقتی می‌خواهید این قوانین را تغییر دهید، باید آن را «فورک» کنید – مانند یک دوشاخه در یک جاده – تا نشان دهید که پروتکل تغییر یا انحرافی دارد. سپس توسعه دهندگان می توانند تمام نرم افزار را به روز کنند تا قوانین جدید را منعکس کند.

از طریق این فرآیند فورکینگ است که ارزهای دیجیتال مختلف با نام هایی مشابه بیت کوین به وجود آمده اند: بیت کوین کش، بیت کوین گلد و غیره. برای سرمایه گذار معمولی ارزهای دیجیتال، تشخیص تفاوت بین این ارزهای دیجیتال و ترسیم فورک های مختلف بر روی یک جدول زمانی دشوار است. برای کمک به حل این مشکل، ما تاریخچه ای از مهم ترین هارد فورک های بیت کوین در چند سال گذشته را تهیه کرده ایم. علاوه بر این، کسانی که به دنبال درگیر شدن با یکی از بهترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال هستند، باید هنگام سرمایه‌گذاری در ارزهایی مانند بیت‌کوین با دقت قدم بردارند تا زمان و پول خود را برای ارز دیجیتال اشتباه هدر ندهند.

 همانطور که تصویر زیر نشان می‌دهد، گره‌هایی که به‌روزرسانی نشده‌اند قوانین جدید را رد می‌کنند، که باعث ایجاد واگرایی یا هارد فورک در بلاک چین می‌شود.

هارد فورک

دلایل هارد فورک چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که توسعه دهندگان ممکن است هارد فورک را اجرا کنند، مانند تصحیح خطرات امنیتی مهم موجود در نسخه های قدیمی نرم افزار، برای افزودن قابلیت های جدید یا معکوس کردن تراکنش ها – مانند زمانی که بلاک چین اتریوم یک هارد فورک برای معکوس ایجاد کرد. هک سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAO).

پس از هک، جامعه اتریوم تقریباً به اتفاق آرا به یک هارد فورک برای بازگرداندن تراکنش‌هایی که ده‌ها میلیون دلار ارز دیجیتال را توسط یک هکر ناشناس حذف می‌کرد، رأی دادند. هارد فورک همچنین به دارندگان توکن DAO کمک کرد تا وجوه اتر (ETH) خود را برگردانند.

پیشنهاد برای هارد فورک دقیقاً تاریخچه تراکنش های شبکه را باز نکرد. در عوض، وجوه مرتبط با DAO را به یک قرارداد هوشمند تازه ایجاد شده با این هدف منتقل کرد که به مالکان اصلی اجازه دهد وجوه خود را برداشت کنند.

دارندگان توکن DAO می توانند اتریوم را با نرخ تقریباً ۱ تا ۱۰۰ DAO برداشت کنند. موجودی اضافی توکن ها و هر اتری که در نتیجه هارد فورک باقی مانده بود توسط متصدیان DAO برداشته شد و توزیع شد تا “محافظت ایمن” برای سازمان فراهم شود.

هارد فورک در مقابل سافت فورک

هارد فورک و سافت فورک اساساً یکسان هستند به این معنا که وقتی کد موجود یک پلتفرم ارز دیجیتال تغییر می کند، نسخه قدیمی در حالی که نسخه جدید ایجاد می شود در شبکه باقی می ماند.

با استفاده از سافت فورک، تنها یک بلاک چین با پذیرش به‌روزرسانی توسط کاربران، معتبر باقی می‌ماند. در حالی که با هارد فورک، هر دو بلاک چین قدیمی و جدید در کنار یکدیگر وجود دارند، به این معنی که نرم افزار باید به روز شود تا طبق قوانین جدید کار کند. هر دو فورک یک شکاف ایجاد می کنند، اما هارد فورک دو بلاک چین ایجاد می کند و سافت فورک یکی را به وجود می آورد.

با توجه به تفاوت های امنیتی بین هارد و سافت فورک، تقریباً همه کاربران و توسعه دهندگان به هارد فورک نیاز دارند، حتی زمانی که به نظر می رسد سافت فورک می تواند این کار را انجام دهد. تعمیرات اساسی بلوک‌ها در بلاک چین به مقدار زیادی قدرت محاسباتی نیاز دارد، اما حریم خصوصی به دست آمده از یک هارد فورک منطقی‌تر از استفاده از سافت فورک است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.