طراحی سایت ریسپانسیو چیست؟

طراحی سایت ریسپانسیو

برای پاسخ به این سوال که طراحی سایت ریسپانسیو چیست، باید آگاه باشیم که با رشد هر روز فناوری در زمینه دستگاه های تلفن همراه مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها، بستر اینترنت  وب سایت ها باید خود را با دستگاه های تلفن همراه ، همراه کنند تا مخاطبان خود را جذب کنند.

بنابراین ضروری است سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که نمایش صحیحی فراتر از رایانه های شخصی داشته باشد و در دستگاه های تلفن همراه کاربر پسند باشد و عناصر صفحه به درستی چیده شوند.

برای حل این چالش، یک راه حل، طراحی وب سایت برای هر دستگاه می باشد. به عنوان مثال، طراحی دو نسخه از یک وب سایت، یکی برای رایانه شخصی و دیگری برای تلفن های همراه باشد.

اما در اینجا یک مشکل وجود دارد و آن این است که شما در نهایت یک نسخه از سایت را به اندازه یک دسکتاپ و نسخه دیگری از یک اندازه موبایل طراحی می کنید.

علاوه براین، امروزه ابزار های موبایل مختلفی در اندازه های مختلف وجود دارد و قطعا طراحی وب سایت برای هر اندازه ای از این دستگاه ها زمان زیادی می برد و اصلا مقرون به صرفه نیست.

اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو

طراحان وب از روش طراحی به نام طراحی سایت ریسپانسیو یا واکنش گرا استفاده می کنند تا به غیر از، نمایش مناسب سایت در ابعاد مختلف، نیازی به انجام چندین طرح نباشد.

به زبان ساده، طراحی سایت ریسپانسیو طراحی است که در آن می توانید تمام محتوای سایت، تصاویر و ساختار را در گجت های مختلف ببینید.

به عنوان مثال، اگر کاربر از طریق رایانه رومیزی سایت را مرور کند، می تواند همان سایت را در مقیاس کوچکتر در دستگاه تلفن همراه مشاهده کند.

در طراحی سایت ریسپانسیو نگرانی درمورد نمایش ندادن بخشی از وب سایت و یا ارائه نادرست آن در ابزارهایی با ابعاد مختلف را ندارید. ت

وجه داشته باشید که دلایل دیگری هم وجود دارد که نیاز به استفاده از طراحی سایت ریسپانسیو دارد که در ادامه آنها را ذکر میکنیم.

استفاده از تلفن همراه بسیار زیاد شده است، اگر به پیرامون خود نگاه کنید افراد زیادی را خواهید دید که از تلفن همراه استفاده می کنند. انگار که تلفن همراه جزئی از بدن بعضی افراد شده است و لحظه ای آن را کنار نمی گذارند.

استفاده از تلفن های همراه در دنیای وب

با مطالعه آمار زیر می توانید متوجه شوید که اخیرا میزان استفاده از موبایل چقدر بیشتر شده است.

– در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد جستجوهای گوگل از طریق تلفن همراه انجام می شود.
– در سال ۲۰۱۲، حدود نیمی از جستجوهای محلی از طریق تلفن همراه انجام شد.
– ۲۵ درصد از کاربران اینترنت تنها از طریق تلفن همراه خود از اینترنت استفاده می کنند و هیچ رایانه شخصی برای اتصال به اینترنت ندارند تا استفاده کنند.
– حدود ۲۵ درصد از ایمیل ها با تلفن همراه بررسی می شوند و حدود ۱۰ درصد از مردم ایمیل ها را از طریق تبلت ارسال و دریافت می کنند.
– در سال ۲۰۱۴، استفاده از اینترنت به وسیله تلفن های همراه از رایانه ها پیشی گرفت.
در حال حاضر حدود ۴ میلیارد تلفن همراه فعال در جهان وجود دارد که از این تعداد حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون گوشی هوشمند قادر به اتصال به اینترنت هستند. با دیدن این آمار اهمیت ابزارهای تلفن همراه را دریافت کنید.

آیا با وجود اپلیکیشن موبایل ، طراحی سایت ریسپانسیو نیاز نیست؟

برای سایت هایی که اپلیکیشن موبایل اختصاصی برای سایت خود دارند، ممکن است این سوال پیش بیاید که چه نیازی به طراحی سایت ریسپانسیو با اپلیکیشن موبایل است؟

پاسخ این سوال بدون شک مثبت است.

زیرا اولاً احتمال دارد همه کاربران برنامه شما را روی تلفن همراه خود نصب نکنند و ثانیاً افراد سایت شما را از طریق موتورهای جستجو پیدا کنند و اگر برای بار اول تجربه خوبی از ظاهر سایت شما نداشته باشند، این امکان وجود دارد که آنها سایت را ترک کنند و نصب برنامه بسیار کم شود.

اهمیت طراحی سایت ریسپانسیو برای گوگل

طراحی سایت ریسپانسیو به وسیله گوگل پیشنهاد شده است و آگاه باشید که گوگل اکنون مهمترین مفهوم اینترنت است.

این شرکت ادعا می کند که حدود ۶۷ درصد از بازار جستجوی اینترنتی را در سال ۲۰۱۳ در اختیار داشته است که آن را به یکی از محبوب ترین و مهم ترین موتورهای جستجو در جهان تبدیل کرده است.

به همین علت اگر گوگل استفاده از طراحی سایت ریسپانسیو را برای نمایش مناسب سایت در ابعاد مختلف توصیه می کند، حتما باید این توصیه را مد نظر قرار دهید و از روش طراحی سایت ریسپانسیو در ساخت وب سایت ها استفاده کنید.

احتمالا این سوال پیش بیاید که چرا گوگل طراحی سایت ریسپانسیو را توصیه می کند؟

برای گوگل بسیار مهم است که بتواند پس از ارسال خزنده خود به سایت، تمام محتوای خود را ایندکس کند، فرآیندی که به دلیل ترکیب فایل های HTML و URL به راحتی در سایت های واکنش گرا انجام می شود.

اما اگر قرار باشد طراحی یک نسخه از سایت برای دسکتاپ و نسخه دیگر برای موبایل باشد، خزنده گوگل دو محتوای یکسان با دو URL متفاوت (یکی برای دسکتاپ و دیگری برای موبایل) کاری اضافه می کند که برای گوگل است ولی مناسب نیست.

علاوه براین، زمانی که محتوای یک وب سایت از طریق یک URL در دسترس باشد، اشتراک گذاری و تعامل با محتوا برای کاربران بسیار راحت می شود.

گوگل ترجیح می دهد در سئو سایت محتوای به اشتراک گذاشته شده از یک سایت رسانه اجتماعی را به نسخه موبایل نفرستد.

زیرا اگر کاربر از طریق رایانه رومیزی به نسخه موبایل هدایت شود، ویژگی های کمتری از سایت را مشاهده خواهد کرد همچنین، این نسخه برای دستگاه های تلفن همراه است.و این کار باعث نارضایتی کاربر می شود.

کاربری که راضی نباشد به سرعت سایت شما را ترک می کند و زمان حضور کم کاربران در سایت شما باعث کم شدن رتبه سایت در موتورهای جستجو و سئو می شود.

طراحی سایت ریسپانسیو منجر به تجربه کاربری بهتر می شود طراحی سایت ریسپانسیو رضایت کاربران از تعامل با سایت را تا حد زیادی افزایش می دهد.

یک سری سایت ها طراحی ریسپانسیو ندارند، اما سایت هایی که بر اساس این روش طراحی موبایل ایجاد می شوند، نیازی به بزرگنمایی اجزای صفحه و اسکرول صفحه به چپ یا راست به سایت ندارند.

کاربری که تجربه مطلوبی از استفاده از سایت داشته باشد، اعتمادش به سایت بیشتر می شود و احتمال بازگشت این کاربر به سایت بیشتر می شود.

اگر سایت شما فروشگاهی باشد، فروش شما زیاد می شود، اگر سایت شما در زمینه معرفی محصولات یا شرکت ها فعال باشد، خاطره خوبی از محصول یا شرکت در ذهن حک می شود و بسیاری از مزایای دیگر که مستلزم استفاده از طراحی سایت ریسپانسیو و فهمیدن آن است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.