روانشناسی رنگ در طراحی سایت

روانشناسی رنگ در طراحی سایت

روانشناسی رنگ در طراحی سایت جایگاه بسیار مهمی دارد .از سالیان دور در جوامع مختلف برخی از رنگ ها نمادهای مختلفی از جمله نماد ثروت و قدرت بودند . در صورتی که همه رنگ ها دارای خاصیت بیان احساسات انسانی هستند.

انتخاب رنگ ها و ایجاد یک ساختار منظم و آمیخته از تناسب رنگ های مناسب در هر کسب و کاری بسیار حائز اهمیت است. انسان ها حتی در پوشش خود تلاش میکنند از تناسب رنگ ها استفاده کنند و برندها و بسیاری از کسب و کارها نیز تلاش میکنند با استفاده از رنگ ها فروش و سهم خود در بازار را بیشتر کنند. اما استفاده از رنگ ها در طراحی سایت نسبت به هر کسب و کاری متفاوت است.

روانشناسی رنگ وب سایت ها

رنگ ها بسیار پر قدرت هستند و نه تنها بر عواطف و احساسات علاوه بر این بر رفتار افراد نیز تأثیر می گذارد. علم روانشناسی رنگ می تواند به شما کمک کند برند خود را ارتقا بدهید.

فروشتان را توسعه دهید و یا کاربران را متقاعد کنید که به صفحات خاصی در سایت شما بروند یا اقدامات هدفمند انجام دهند.

طی تحقیقاتی ثابت شده است که اغلب افراد در کمتر از ۹۰ ثانیه بازخورد مثبت یا منفی خود را از یک محصول نشان می دهند، در حالی که ۹۰ درصد این تصمیم بر اساس رنگ محصول گرفته می شود.

همچنین بررسی های متخصصان در این زمینه نشان می دهد که رنگ مناسب تا ۸۰ درصد در شناسایی برند شما موثر است.

برای مثال بسیاری از شبکه های اجتماعی معروف جهان از جمله توییتر، فیس بوک، لینکدین و تامبلر و بسیاری از برندگان معروف از جمله دل، HP، IBM و اینتل دارای لوگوهای آبی هستند، مسلما انتخاب این رنگ تصادفی نبوده است .

اما این به این معنی نیست که رنگ آبی انتخاب مناسبی برای سایت و برند شماست.

فراموش نکنید که بسته به عوامل خاصی، هر سایتی رنگ خاص خود را دارد که نیازهای آن را برآورده می کند.

اگر می دانید که هر رنگ چگونه بر افراد تأثیر می گذارد، می توانید بهترین گزینه را برای رنگ آمیزی سایت خود انتخاب کنید باید درباره روانشناسی رنگ در طراحی سایت اطلاعات کافی داشته باشید.

روانشناسی رنگ ها :

۱.روانشناسی قرمز 

قرمز ناخودآگاه ضربان قلب را بالا میبرد و تنفس را تسریع می کند. قرمز با هیجان، عشق، انرژی و حریک همراه است. رنگ قرمز حاوی مسائل منفی بالقوه مانند جنگ، خشونت، آتش، خشم و خطر است.

چه زمانی باید از قرمز استفاده کنیم؟
وقتی که می خواهید در مورد چیزی توجه یا هیجان را به خود جلب کنید از رنگ قرمز استفاده کنید. قرمز برای غذا، مد، سرگرمی، ورزش، تبلیغات، خدمات اورژانس و خدمات بهداشتی بهترین گزینه است .

چه زمانی نباید از رنگ قرمز استفاده کرد ؟
توصیه می شود از رنگ قرمز زیاد استفاده نکنید. هیجان بیش از حد می تواند ویرانگر باشد. رنگ قرمز به طور کلی برای محصولات لوکس، سایت های دوستدار طبیعت و سایت های حرفه ای پیشنهاد نمی شود .

۲. روانشناسی زرد 

زرد درخشنده و براق ترین رنگ است. این با موضوعاتی مانند شادی، خوش بینی و جوانی سازگار است. به علاوه باعث برخی از ویژگی های منفی مانند بزدلی، تقلب و ارزانی می شود.

چه زمانی باید از رنگ زرد استفاده کنیم؟
از رنگ زرد برای شاد کردن مردم استفاده کنید. اگر قصد دارید این شادی با لطافت باشد، از رنگ زرد روشن تر استفاده کنید. رنگ زرد برای جلب توجه به متون و دکمه هایی که روی اعمال خاصی کلیک می کنند عالی است.

چه زمانی نباید از رنگ زرد استفاده کرد؟
استفاده زیاد از رنگ زرد همانند قرمز توصیه نمی شود، زیرا مشاهده طولانی مدت زردی چشم را خسته می کند. از این رنگ تا حد امکان کمتر استفاده کنید.

۳.روانشناسی نارنجی

نارنجی رنگی فعال و پر تحرک است که معمولاً با سرگرمی، شادی، هیجان و اشتیاق همراه است. استفاده از رنگ نارنجی برای جلب توجه و برقراری ارتباط توصیه می شود.

چه زمانی باید از رنگ نارنجی استفاده کنیم؟
رنگ نارنجی مناسب ساخت تجارت الکترونیک، خودرو، فناوری، سرگرمی، غذا و وب سایت برای جلب توجه به عملکردهای مهم (ثبت نام، خرید، اشتراک و غیره) یا هر محتوایی که می خواهید توجه مردم را به خود جلب کنید.

چه زمانی نباید از رنگ نارنجی استفاده کرد؟
اگرچه رنگ نارنجی نسبت به قرمز شدت کمتری دارد، با این حال استفاده از آن مسحورکننده است. زیاد از آن استفاده نکنید.

۴.روانشناسی سبز

سبز برای تناسب و تعادل عناصر استفاده می شود. سبز با رشد و پویایی، سلامتی، طبیعت، ثروت، آرامش، سخاوت، باروری، موفقیت، آرامش و مانند آن همراه است.

– چه زمانی باید از رنگ سبز استفاده کنیم؟
رنگ سبز به سادگی توسط چشم پردازش می شود. از این رنگ برای آرامبخشی و مکان های طبیعت استفاده کنید. سبز همچنین برای سایت های علمی، گردشگری، منابع انسانی و سایر وب سایت ها رنگ مناسبی است.

– چه زمانی نباد از رنگ سبز استفاده کرد؟
این رنگ برای سایت هایی با تاکید بر محصولات لوکس، تکنولوژی و موضوعات مشابه مناسب نیست.

۵.روانشناسی آبی

آبی با مفاهیمی مانند توانایی، کیفیت، آسایش ، اعتماد، ثبات، فهم، وفاداری، قدرت، بهره وری و اعتماد به نفس مرتبط است. آبی روشن همچنین می تواند شامل مفاهیمی مانند شادابی وانرژی باشد.

– چه زمانی باید از آبی استفاده کنیم؟
آبی اغلب توسط شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ استفاده می‌شود، زیرا توانایی جلب اعتماد زیادی به این رنگ را دارد. همچنین برای سایت هایی در زمینه های بهداشت، دندانپزشکی، فناوری پیشرفته، علوم پایه، دولتی و موارد مشابه پیشنهاد می شود .

– چه زمانی نباید از آبی استفاده کرد؟
استفاده زیاد از رنگ آبی می تواند سایت شما را سرد و کسل کننده کند. استفاده از آن همچنین می تواند باعث بی اشتهایی شود، بنابراین هرگز از آن برای سایت های غذایی استفاده نکنید.

۶.روانشناسی مشکی

سیاه رنگ با نفوذی است که اغلب با مفاهیمی مانند کمال، ظرافت، قدرت، ثبات، استحکام، رسمیت و هوش مرتبط است. این رنگ همچنین می تواند نماد مرگ، رمز و راز و شیطانی باشد.

– چه زمانی باید از مشکی استفاده کنیم؟
بسته به رنگ هایی که با آن استفاده می شود، مشکی می تواند زیبا، سنتی یا مدرن باشد. رنگ مشکی برای محصولات لوکس، مد، بازاریابی، لوازم آرایشی و … بهترین گزینه است .

– چه زمانی نباید از رنگ مشکی استفاده کرد؟
استفاده زیاد از رنگ مشکی شما را از هدف سایت منحرف می کند و باعث می شود کاربر احساس بد و شوم داشته باشد یا حتی باعث ناراحتی و استرس افراد شود.

۷. روانشناسی سفید 

رنگ سفید با صداقت ، اخلاص ، شادی، صمیمیت و اعتماد به نفس همراه است.

– چه زمانی باید از رنگ سفید استفاده کنیم؟
سفید رنگ پزشکان، پرستاران و دندانپزشکان است و آن را به بخشی جدایی ناپذیر از سایت های مرتبط با سلامت تبدیل می کند. این رنگ برای وب سایت های علمی توصیه می شود .

چه زمانی نباید از رنگ سفید استفاده کرد؟
چون اثرگذاری رنگ سفید با رنگ های دیگر متفاوت است، استفاده از آن در هر نوع سایتی می تواند سازگار باشد.

۸. روانشناسی رنگ صورتی

صورتی زیرمجموعه رنگ قرمز است، اما دارای ویژگی هایی است که در قرمز نیستند. صورتی نماد تمامیت، دوستی ، عشق و عاشقی است. همچینین صورتی خشونت و شر قرمز ندارد و کاملاً خوشایند و آرامبخش است.

– چه زمانی باید از رنگ صورتی استفاده کنیم؟
برای هر سایتی با موضوع زنان و دختران بسیار مناسب است . بنابراین برای استفاده در سایت هایی که محصولات زنانه را ارائه می دهند هم پیشنهاد می شود.

– چه زمانی نباید از رنگ صورتی استفاده کرد؟
چهره درخشان و براق صورتی جدیت هر سایتی را کاهش می دهد. بنابراین استفاده از آن در وب سایت های رسمی توصیه نمی شود.

با توجه به بحث، طراحی یک وب سایت سخت تر از چیزی است که تصور می کنید . همچنین از یک وب سایت زمانی بهترین نتیجه را می گیرید که طراحی خوبی داشته باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.